Kino za školou 2025/ LET´S PLAY: GAMING VE VZDĚLÁVÁNÍ

10. Mezinárodní konference k otázkám filmové a audiovizuální výchovy Let’s Play: Gaming ve vzdělávání

Sekce: Zlín Industry Days

  • Pro studenty a dospělé

540 min

neděle 01. 06.
09:00 - 18:00

UTB | U13

Univerzitní centrum U13

Program Kino za školou 2025

Současné děti a dospívající jsou digitálními domorodci, kteří od útlého věku využívají technologie a internet k zábavě, komunikaci i vzdělávání. Hranice mezi online a offline světem se stále více stírá a digitální hry mají klíčovou roli ve formování jejich zkušeností. Jubilejní 10. ročník konference se zaměří na využití digitálních her ve vzdělávání. Tento ročník se soustředí na propojení tří důležitých komunit, které se mohou ve vzájemném dialogu podílet na tvorbě inovací ve vzdělávacím procesu: herních vývojářů a vývojářek, expertů na filmovou a audiovizuální výchovu a učitelstva z praxe základních a středních škol. Naším cílem je otevřít prostor pro vzájemnou inspiraci a sdílení zkušeností.
Digitální hry mají s filmy mnoho společného. Stejně jako filmy byly společností dlouhodobě vnímány jako “pouhý” zábavní produkt. To dnes již dávno neplatí. Herní médium pokrývá celou paletu přístupů od velkorozpočtových projektů, přes nezávislé autorské hry až po projekty, které disponují vzdělávacím potenciálem. Vstup her do výuky je možný z různých pozic. Kromě nové informatiky, jak ukazuje projekt Ylands Edu od Bohemia Interactive, mohou digitální hry a herní aplikace obohatit výuku českého jazyka (Playing Kafka), společenských věd (DigiStories), a dokonce dějepisu (Vlak do Sachsenhausenu, Svoboda 1945: Osvobození, Velvet 89). Tato propojení herního média s tradičními předměty umožňují školám inovativně rozvíjet klíčové kompetence žáků a motivovat je k aktivnímu učení.
Jednotlivá herní studia začínají pracovat na metodikách pro školní využití her. Strukturování pedagogického procesu v práci s digitálními hrami se, možná překvapivě, v mnohém podobá zvyklostem a standardům v oblasti filmové a audiovizuální výchovy. Právě dynamický rozvoj oborové didaktiky F/AV a tendence k širšímu chápání oboru ve vztahu k dalším oblastem, které audiovize zahrnuje, vytváří prostor pro vzájemnou spolupráci. Herní mechaniky mohou do budoucna představovat významný didaktický fenomén.
Konference Kino za školou 2025 je ideálním místem pro sdílení zkušeností mezi herními vývojáři, kteří vytvářejí edukativní hry, pedagogy, kteří tyto nástroje využívají ve třídách, a odborníky na filmovou a audiovizuální pedagogiku, kteří mohou přispět svým didaktickým know-how. Doufám, že tato konference poslouží jako jeden z iniciačních momentů společné spolupráce. Děkuji, že jste součástí tohoto setkání, a těším se na inspirativní den plný zajímavých nápadů pro vaši pedagogickou či vývojářskou praxi.

Konferenci moderuje Pavel Bednařík
Lektor, dramaturg a pedagog působící v oblasti filmové výchovy a historie audiovize. Vystudoval filmovou vědu - filosofii na FF UP v Olomouci. Působil jako umělecký ředitel Letní filmové školy, vyučoval na FAMU, Prague Film School či FMK UTB ve Zlíně. Zaměřuje se na vztah audiovizuálních děl a ideologie a na využití filmu ve vzdělávání. Je členem expertní skupiny Britského filmového institutu (FLAG), spolupracuje s NFA, Zlín Film Festem a dalšími institucemi. V letech 2019 - 2023 byl předsedou Asociace pro filmovou a audiovizuální výchovu.

Pořádá Asociace pro filmovou a audiovizuální výchovu, Kreativní Evropa – MEDIA a Zlín Film Festival.


FILMFEST, s.r.o.
Zlín Film Festival - mezinárodní festival filmů pro děti a mládež ve Zlíně je organizován
společností FILMFEST, s. r. o., se sídlem Filmová 174, 760 01 Zlín, ČR. - Nastavení cookies

Made by ZLINFEST